Zdroj> Hospodářské noviny : Autor: Jolana Rumanová
Původní článek: http://archiv.ihned.cz/c1-65235480-syrove-strave-se-v-cesku-dari-vydelava-miliony
- Myšlenka syrové stravy se zakládá na předpokladu, že takové jídlo obsahuje kvalitnější živiny.
- V Česku je doma jeden z největších světových producentů takových potravin – Lifefood.
- Strava vitariánů začala obohacovat i gastronomickou mapu Česka.
- Glasses with fresh organic vegetable and fruit juices isolated on white. Detox diet.
Knedlíkové Česko se za poslední roky překvapivě stalo rájem pro milovníky syrové stravy. Na jídle, které neprošlo úpravou nad 42 stupňů Celsia a je zároveň veganské, tu postavily svůj byznys více než dvě desítky restaurací. Takový počet je celosvětovým unikátem.
V Česku je doma také jeden z největších světových producentů raw potravin Lifefood a spektrum doplňují e-shopy s jídlem i příslušenstvím pro stoupence živé stravy.
Myšlenka syrové stravy se zakládá na předpokladu, že takové jídlo obsahuje kvalitnější živiny než to, které prošlo varem. V ekologickém provozu firmy Lifefood ve východním cípu Prahy tak vznikají například sušené lněné krekry, zeleninové chipsy, raw čokoládové tyčinky nebo také první raw klobása, vyrobená hlavně z rajčat. Když Tereza Havrlandová firmu téměř před deseti lety zakládala, byla jednou z prvních v Evropě a úplně první v Česku.
Z pekárny na sušárnu
Vitariánkou, jak si vyznavači syrové stravy říkají, se podnikatelka stala při svém pobytu v zahraničí. Po návratu do Česka ale potřebné potraviny těžko sháněla. „Zprvu mě napadlo dovážet různé přírodní superpotraviny ze zahraničí, u čehož jsem vydržela zhruba rok. V roce 2007 jsem se rozhodla uplatnit vlastní zkušenosti s přípravou živých pokrmů a společně s prvními kolegy jsem přebudovala malou pekárnu v centru Prahy na sušárnu,“ popisuje Havrlandová počátek Lifefoodu.
Dneska je společnost Lifefood s ročním obratem přes 215 milionů korun a 110 zaměstnanci největším producentem raw potravin v Česku. Portfolio Lifefoodu s 85 produkty je dokonce celosvětově nejširší.
Tři čtvrtiny produkce firmy také míří do světa. „V Evropě je naším největším odbytištěm Německo, následované Itálií a Nizozemskem. Naše produkty ale slaví úspěch také ve Spojených arabských emirátech a v Kanadě,“ jmenuje Havrlandová.
O tom, že přívlastek raw si v Česku získal neobyčejnou popularitu, je přesvědčená. V červnu uspořádá na pražské Štvanici už třetí ročník RawFestu, který je největší akcí svého druhu v Evropě.
Kromě přednášek a workshopů od českých i světových osobností se na dvoudenním setkání ochutnávají menu raw podniků, cvičí se jóga nebo poslouchají kapely. „Dle zkušeností s předchozími ročníky letos očekáváme účast okolo šesti tisíc lidí,“ odhaduje Havrlandová.
Facebookový fenomén
Jídelníček syrové stravy, jejíž myšlenka vznikla v osmdesátých letech v Americe a Austrálii, se skládá hlavně z čerstvé zeleniny, ovoce, oříšků a sušených krekrů. Díky tomu, že je strava bezlepková, bez laktózy a bez umělých dochucovadel, je vhodná i pro lidi s různými dietními omezeními. V největší české facebookové skupině zaměřené na toto téma, Raw food CZ & SK, debatuje přes 32 tisíc lidí.
Strava vitariánů začala viditelně obohacovat i gastronomickou mapu Česka. „Praha má mezi městy bezpečně nejvíc raw restaurací na světě,“ říká Jan Plajner, který stál u zrodu prvního pražského podniku Secret of Raw. Dnes pod tímto jménem fungují také dvě cukrárny v Praze a na Slovensku a letos chce Plajnerův tým otevřít restaurace v Brně, Jihlavě a Ostravě. Hlavně cukrárnám se podle něj velmi daří.
„Měsíčně do té pražské přijde asi 3000 lidí, raw dezerty baví širokou veřejnost nejvíce,“ říká podnikatel.
Restauraci s ním zakládala Eva Kavková, po čase se ale pracovně rozešli a Kavková rozjela vlastní síť raw bister Jídlo lásky. Její dva podniky sídlí v Praze, jeden v Liberci a brzy přibudou v Mladé Boleslavi, Brně a další v Praze. Do pěti let chce mít Kavková Jídlo lásky v každém regionu Česka.
„Celý projekt jsem zafinancovala z vlastního kapitálu a v tuto chvíli, po 15 měsících, jsme již v černých číslech,“ popisuje Kavková. Myslí si, že Česko svůj náskok v raw a obecně zdravém stravování získalo díky tomu, že Češi nejsou tolik nábožensky založení, a tudíž jsou otevření novým myšlenkám a směrům.
Raw má v hledáčku i McDonald’s
Samozřejmým doplňkem všech raw restaurací je osvěta v podobě kurzů, přednášek nebo knih. Na prezentaci raw klade důraz i brněnská firma Vitalvibe, která přes e-shop distribuuje syrové výrobky z celého světa. Její zakladatel Jan Petr naprogramoval první verzi e-shopu přes víkend v roce 2011, dnes se obrat firmy vyhoupl do desítek milionů.
V sídle Vitalvibu se pravidelně konají kurzy, přednášky i veganské večeře. Petr mezitím se svou přítelkyní a spolumajitelkou Vitalvibu Lucií Aujeskou objíždí svět a vybírají dodavatele.
„Do pěti let chceme být jednička na evropském trhu,“ netají se Petr ambicemi. „Je jisté, že tato vlna jen tak nepomine. I zavedené firmy ve zdravé stravě spatřily příležitost,“ říká mladý vitarián a za příklad dává řetězec Ugova čerstvá šťáva od Kofoly nebo McDonald’s, který rozšiřuje nabídku salátů.
Další skupinou, která z módní vlny syrového stravování v Česku těží, jsou výrobci kuchyňského příslušenství. V kuchyni vitariána je nezbytností vysokootáčkový mixér, sušička a odšťavovač.
Na českém trhu svádí souboj hlavně tři značky − profesionální americké mixéry Vitamix, australské mixéry Omniblend a značka G21 . I mixéry G21 mají zahraničního výrobce, ale česká firma jejich vznik iniciovala a podílela se na vývoji.